środa, 20 kwietnia 2016

Przysiady - poprawne ustawienie stóp. Dbaj o kolana!

Dzisiejszy wpis podyktowany jest moimi obserwacjami, ale również waszymi pytaniami o zdrowie kolan. Wiele osób boi się wykonywać przysiady w obawie przed bólem lub kontuzjami, ale prawda jest taka, że poprawnie wykonane będą przynosić tylko korzyści. Oczywiści nie mówię o osobach z poważnymi uszkodzeniami tego stawu, które kwalifikują się na rehabilitację. Na końcu wpisu znajdziecie film, w którym jest wszystko w pigułce dla tych, którzy wolą taką formę przekazu informacji :).



Dzisiaj mowa o ustawieniu stóp w przysiadach, a bardzo częsty błąd na którym się skupię to ustawianie stóp równolegle do siebie w przysiadzie szerszym niż szerokość bioder. Im szerszy przysiad tym bardziej negatywne skutki przynosi powielenia tego ustawienia. 

Zasada jest prosta
Przysiad na szerokość bioder ->stopy równolegle do siebie
Przysiad szerszy niż szerokość bioder -> palce stóp ustawione za zewnątrz w kierunku, który wskazują uginające się kolana







Kąt pod jakim ustawione są stopy względem siebie zmienia się wraz z szerokością przysiadu i 
niestety nie jest uniwersalny, więc za każdym razem kiedy rozpoczynasz serię wykonaj jedno dwa powtórzenia, aby upewnić się, czy kierunek kolan i palców stóp pokrywa się ze sobą. 

Na gifie poniżej widzicie błędne ustawienie stóp - mam nadzieję, że wyraźnie to widać. Wystarczyło kilka powtórzeń, żebym poczuła nieprzyjemne uczucie przeciążenia w przyśrodkowej części kolana i usłyszała strzykanie. Bardzo wiele osób popełnia ten błąd 


a wystarczy spojrzeć z góry i ustawić stopę pod innym kątem. Kolano dokładnie pokazuje jak kąt ma to być. Widzicie to? :)


Takie przysiady można robić niemalże bez końca, a jedyne doznania to palenie mięśni bez żadnych negatywnych skutków dla naszego ciała. 

W filmie tłumaczę to jednocześnie pokazując, więc zapraszam do obejrzenia


W technice wykonywania przysiadów może pojawić się masa błędów. Pisałam już o tym nie raz, ale jeśli jest jeszcze kwestia, którą powinnam rozłożyć na części pierwsze to proszę o sugestie. 

Miłych treningów :)

13 komentarzy:

  1. super, przydatny post dla początkujących takich jak ja !;)

    OdpowiedzUsuń
  2. fantastycznie, że pojawił się taki post! w ogóle myślę, że to dobra okazja do zrobienia serii o podstawowych błędach na siłowni ;) chodząc na zajęciach grupowe ze sztangami czasami aż mnie same oczy bolą od patrzenia jaką krzywdę robią sobie niektóre dziewczyny, a trenerka ich nie poprawia :( następny post może być o martwym ciągu :D

    pozdrawiam ciepło!
    Michalina

    OdpowiedzUsuń
  3. Czegoś takiego potrzebowałam - prosto i przystępnie wyjaśnione - dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobry tekst na temat treningu i ustawienia stóp.

    OdpowiedzUsuń
  5. jejku dziękuję Ci za ten post! Ostatnio właśnie miałam problem ze strzykającym kolanem i bólem, super że wyjaśniłaś w taki prosty sposób tą kwestię :)

    RudaUrodowo - alternatywnie o urodzie

    OdpowiedzUsuń
  6. Witajcie,
    ja bardzo dużo gram w piłkę nożną no i niestety jak to w tym sporcie bywa dosyć często dochodzi do różnych kontuzji. Najczęściej są one związane ze starciem z rywalką, ale bywają także te związane z przetrenowaniem. Ja niestety mam problemy z lewym kolanem i czasem muszę odpuścić kilka dni treningu na rzecz regeneracji i odpoczynku.

    Zadbajcie o swoje zdrowie! Nie dajcie się kontuzjom :]

    Pozdrawiam,
    Piłkarka

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie zdawałam sobie sprawy, ze rzecz niby tak banalną jak przysiad potrafię zrobić zle haha

    OdpowiedzUsuń
  8. Technika, technika i jeszcze raz technika. Dopiero po dokładnym opanowaniu zasad wykonywania poszczególnych ćwiczeń można na serio zająć się treningiem.

    OdpowiedzUsuń